15. heti kihívás (2022. március 14-18.)

NE SZÁLLJ BE A FAST FASHION VILÁGÁBA! OKOSAN DIVATOZZ!

NE DŐLJ BE ENNEK A KÖRNYEZETROMBOLÓ DIVATNAK!

Mit jelent a fast fashion?
A fast fashion gyártó cégek viszonylag olcsó és divatos ruhákat forgalmaznak. Lemásolják a nagy divatházak formavilágát. A termelést fejlődő országokba helyezik át, hogy olcsó legyen a gyártás.

Miért olcsó a fast fashion ruha?
A fast fashion divatcégek fejlődő országokba szervezik ki a termelést, ahol jóval olcsóbban tudják előállítani az adott termékeket. Ezekben a főleg dél-kelet ázsiai országokban lévő ruhagyárakban a munkások sokszor pár eurocentes órabérért dolgoznak embertelen körülmények között, modernkori rabszolgasorba taszítva.

"A divatipar termékeinek 75 %-a a szeméttelepeken végzi! Ez másodpercenként egy kukásautónyi ruhanemű.”

Fast fashion?>>> Mondj nemet!

MIÉRT NE SZÁLLJUNK BE AZ ÚN. FAST FASHION ŐRÜLETBE?

  1. Ezek a ruhák csak látszólag olcsók! Silány minőségűek, hamar tönkremennek, szemét lesz a ruhákból! Hosszú távon több pénzt költünk.
  2. Az ázsiai munkások néhány centért dolgoznak embertelen, egészségre káros körülmények között!

A MEGOLDÁS: SLOW FASHION – LASSÚ DIVAT

A mai divatban egyetlen állandó dolog van, mégpedig a változás. Kinek jó ez a kiszámíthatatlan változás? Kinek jó, hogy az évet felosztjuk 52 miniszezonra? Kinek jó, hogy a múlt héten megvásárolt öltözéket dobhatjuk a szemetesbe, mert divatjamúlt vagy tönkrement? Csak a cégek vezetőinek és tulajdonosainak, akiké a profit.

Részesítsd előnyben az állandóságot!

Azon túl, hogy Slow Fashion – fenntartható divat - pénztárcabarát és kíméli a környezetet, serkentően hat a gazdaságra, ugyanis a mozgalom másik alappillére a hazai gazdaság támogatása. A fenntartható divat sajátja a minőségi alapanyagok, környezetbarát és etikus gyártás. Célja a túltermelés, a túlbonyolított ellátó láncolat és az értelmetlen fogyasztás lefékezése.

Mi kell ahhoz, hogy a Lassú Divat széles körben elterjedtté váljon nálunk is?

  • Tudatos márkák és áruházak:

Ezek a márkák törekednek arra, hogy a ruhák, azok csomagolása és az elkészítésük során felhasznált anyagok is környezetbarát módon készüljenek, amivel a vállalat ökolábnyoma csökkenhet. Nem csak a ruhák anyagára, minőségére és összetételére figyelnek oda, hanem arra is, hogy a ruhákhoz felhasznált anyagok honnan származnak, azokat hogyan készítik és az eladásukkal mit tudnak visszaadni a társadalomnak.

  • Tudatos vásárlók:

>> Vegyél minőségi, tartósabbnak vélt ruhákat! Életre szóló ruhadarabok!
Legyenek ezek variálhatók, klasszikusabb szabásúak, strapabíróbb anyagból. Nagyon sok minőségi használt ruhabolt van már – ugyanaz a márka itt többnyire sokkal jobb minőségű, egyedibb és stílusosabb, mint ma a nagyáruházak magyarországi márkaboltjaiban.

>> Nézd át ruhatáradat érzelmesen! Válaszd ki a kedvenceket és azokat tarts meg!
Milyen emlék fűződik hozzá? Kitől kaptad? Mikor és hol viselted? Ezeket tartsd meg.

>> Alakíts ki kapszulagardróbot! Kombinálj kreatívan kevesebb ruhadarabot!
Csak a legszükségesebb alapdarabok legyenek benne, melyekkel többféle öltözékkombináció („szett”) alakítható ki, így nem mennek ki a divatból. Hozd ki a lehető legkevesebb ruhadarabból a legtöbb kombinációs lehetőséget! Praktikusság! Stílus!

>> Okosan vásárolj! Ne befolyásoljon a pillanatnyi hangulat! Tényleg szükséged van rá? Érvényesülnek a fenti szempontok? Szánj rá időt – csak azt vedd meg, ami igazán illik hozzád, jól áll, minőségi és etikus. Győződj meg róla, tényleg igaz-e, amit a gyártó hirdet, vagy csak „zöldítés” az egész...


Tartsd szem előtt a takarékosságot! Keresd azokat a helyeket, ahol olcsóbban vásárolhatsz!

Barátaiddal, testvéreiddel legyen természetes a cserebere, megosztás, kölcsönadás!

Alakíts át, turbózd fel a régi darabokat!

Ne dobd ki, javíts meg, foltozd meg!

Varrj magad is ruhákat!

És végül: NEM CIKI UGYANAZT KÉT NAPIG HORDANI, TÖBBSZÖR FELVENNI EGY HÉTEN...

még a celebeknek sem..

VISSZA A FŐOLDALRA >>>

Naptár
Aktuális | Következő események
Naptár Hírek Blog Galéria

Design: Unicial Program: Florka

Támogatók: logo logo logo logo logo logo
logo logo logo